Vyšlo dne 14.3.2016

V rukavičkách

Napadlo vás někdy pořídit si k tanečnímu kostýmu rukavičky? V současné době se s nimi ve sféře historického tance nesetkáváme (s výjimkou období empíru a 19. století, kde jsou naprosto povinné), ale i v době renesance to byl, alespoň podle svědectví ikonografických a tanečních pramenů, doplněk naprosto běžný.

Zmínky o rukavicích v souvislosti s tancem najdeme i v renomovaných tanečních příručkách. Fabritio Caroso je ve sbírce Il Ballarino (1581) připomíná například v popisu tance Ballo del Fiore (verze pro tři), kdy radí tanečnicím, aby se po vyzvání nevrhaly do tance okamžitě: "Dáma má vždy trochu otálet, třeba proto, že nemůže jít hned, protože sedí mezi ostatními dámami. Je-li však vpředu a překážku žádnou nemá, je nutno, aby se během vstávání z křesla a snímání rukavice trošku zdráhala..."

I ve druhé Carosově sbírce Nobiltà di Dame (1600) najdeme zmínku o rukavicích, a to v popisu tance Laura Soave, kde Caroso vysvětluje dámám, co mají dělat při tanci v době, kdy zrovna netančí, aby nepůsobily jako sochy.

A jak takové renesanční dámské rukavice vypadaly?

Mohly být docela i docela jednoduché a hladké. Nepřipomínají vám ty, které dnešní dámy nosívají k zimním plášťům?

Nebo dokonce ty, které nosí k zimníkům pánové?

Někdy je kontrast mezi zdobným a do detailu propracovaným oděvem a mohutnými a poněkud hrubě působícími rukavicemi až zarážející.

Bývaly však i vypracovanější:

s manžetami zdobenými jednoduše:

či nápaditěji:

A na závěr několik detailů velmi hezkých kousků: