Zobrazena rubrika Renesance

Vyšlo dne 19.9.2022

Tanec v pantoflích?

Když jsem se poprvé v tanečních textech italské renesance setkala s výrazem pianelle, nechtěla jsem věřit vlastním očím. Neboť byly zmíněny v popisu provádění sequiti scorsi, tedy drobných běhavých krůčků. Výraz pianelle znamená trepky nebo pantofle, a to jsem tehdy naprosto odmítla, a protože (po velmi dlouhééém hledání) jeden z italsko-českých slovníků konečně nabídl pro překlad i  výraz střevíce, využila jsem toho, a nějaké pantofle v souvislosti s tancem zcela pustila z hlavy.

Copak se dá tančit v nazouvacích pantoflích, které není snadné udržet na noze ani na houpačce??

Jean Honoré Fragonard, Houpačka, 1767

Vyšlo dne 7.6.2022

Nechte na hlavě! A nebo ne?

Kdo chce nosit klobouk, musí se to naučit. Jaký tvar si vybrat a jak jej nasadit, aby byl výsledek slušivý a aby dobře držel na hlavě; když se to povede, dá se pak v klobouku i zatančit. Celá Česká beseda, skočná polka i čardáš. Vím to, všechno jsem to v klobouku odtančila. A pánové v cylindrech jakbysmet.

Lidé, kteří si pořizují historické oblečení, poměrně rychle přijdou na to, že pokrytí hlavy je žádoucí až nutné. Jenže kdo chce v klobouku vypadat opravdu dobře, musí vědět i to, kdy ho na hlavě mít nemá. A na to není absolutní pravidlo platné napříč staletími.

Vyšlo dne 10.2.2022

Renesance krok za krokem – jarní běh

Akce, která se koná v termínu pátek 18.3.2022 až pátek 13.5.2022

Série tanečních lekcí věnovaná populárním renesančním tancům, které se tančívají na dobových bálech. Lekce jsou určeny především začátečníkům, kteří tyto tance neznají a chtějí si je osvojit, případně těm, kteří si základní taneční repertoár potřebují zdokonalit a upevnit.

Taneční repertoár tvoří hlavně:

bránly – d‘Escosse, Lavandieres, Official, Pinagay, Chevaux...
párové procesionální tance – pavana, almanda...
balletti italského Cinquecenta – Villanella, Bizzarria d‘Amore, Mantovana, Sirena, Spagnoletta (verze pro pár a trojici), Chiara Stella...
nejstarší old country dances anglické renesance – Cuckolds all a row, Gathering Peascods, Grimstock, Half Hannikin, Hearts Ease, Parson‘s farewell...

Z těchto tanců budeme vybírat podle zájmu a možností účastníků.

Lektorka: Hana Tillmanová

Vyšlo dne 2.12.2021

Renesance krok za krokem

Akce, která se koná v termínu pátek 14.1.2022 až pátek 4.3.2022

Série tanečních lekcí věnovaná populárním renesančním tancům, které se tančívají na dobových bálech. Lekce jsou určeny především začátečníkům, kteří tyto tance neznají a chtějí si je osvojit, případně těm, kteří si základní taneční repertoár potřebují zdokonalit a upevnit.

Taneční repertoár tvoří hlavně:

bránly – d‘Escosse, Lavandieres, Official, Pinagay, Chevaux...
párové procesionální tance – pavana, almanda...
balletti italského Cinquecenta – Villanella, Bizzarria d‘Amore, Mantovana, Sirena, Spagnoletta (verze pro pár a trojici), Chiara Stella...
nejstarší old country dances anglické renesance – Cuckolds all a row, Gathering Peascods, Grimstock, Half Hannikin, Hearts Ease, Parson‘s farewell...

Z těchto tanců budeme vybírat podle zájmu a možností účastníků.

Lektorka: Hana Tillmanová

Vyšlo dne 15.11.2021

Jak na renesanční tance?

Claude Deruet, Elegantní slavnost v plenéru

Jaké jsou renesanční tance?

Kdybych měla odpovědět jedním slovem, řekla bych – rozmanité.

Některé jsou velmi jednoduché a dají se naučit velmi rychle, jiné jsou velmi komplikované a trvá u nich týdny a měsíce soustředěného cvičení, než si je člověk zažije a zatančí je s elegancí a lehkostí.

A kolik by jich měl člověk umět, aby mohl říci, že tančí renesanční tance? A které?
To ovšem záleží na tom, co s nimi chce podniknout a kde je chce uplatnit.

Vyšlo dne 16.8.2021

Chůze - základ tance!

Máme v taneční historii tance, které k dokonalému provedení vyžadují nemalé množství obtížných kroků. A jsou i takové, které mají krokový repertoár tak jednoduchý, že si v nich vystačíte vlastně jen s chůzí, a přesto v nich můžete zazářit svou elegancí a přesvědčivým provedením.

Jenže... Musí to být chůze, která je v souladu s hudbou, a navíc elegantně a půvabně provedená. Což je ne každému dáno a je třeba se to naučit a procvičovat. Upozorňovali na to taneční mistři už za dob renesance.

A museli tehdy vídat strašlivé věci. A určitě ne jen u prostého lidu, jehož zpodobnění tance vidíme na obrázku Sebalda Behama:

Vyšlo dne 12.7.2021

Obraz není fotografie

Dobové obrazy jsou leckdy jediným náhledem a vodítkem, které nás spojují s určitou dobou a lidmi, zabývajícími se v oné době nějakou konkrétní činností. Jenže obraz není fotografie a nemusí zobrazovat skutečnost realisticky. Často se o to ani nepokouší.

Vážně, to něžné objetí dámy kolem ramen, a klidné až netečné výrazy všech dam skutečně neodpovídají tomu, co by se na tak neklidné vodě dělo. Člověk na loďce v peřejích se chová a vypadá úplně jinak. Ale o to na tomto obraze nešlo. A proč by také mělo?

Co myslíte – našel by se dobrodruh (a tři dobrodružky), kteří by chtěli podobným způsobem realizovat dobové vodáctví? Pokud o tom skutečném aspoň trochu něco ví?

Vyšlo dne 21.6.2021

O marnotratném synu

V raném novověku si malíři jako téma oblíbili jeden z proslavených biblických příběhů, obzvláště pak scénu kajícného návratu ztraceného syna a jeho vlídné přijetí ze strany odpouštějícího otce. Těch emocí, co se tam dalo vyjádřit!

Nás bude ale zajímat jiná fáze tohoto příběhu, totiž ta, kdy marnotratný synáček disponuje ještě dostatkem prostředků a v hlavě nemá nic lepšího, než je prohýřit v pochybné společnosti. Býval v tu dobu ještě dost dobře a hlavně módně oblečen (někdy i poněkud svlečen), a to nám poskytuje vítanou možnost zkoumat detaily dobového odění.

Vyšlo dne 15.6.2021

Renesanční taneční v Sedlčanech 2021

Akce, která se koná v termínu pondělí 19.7.2021 až sobota 24.7.2021

Týdenní kurz věnovaný populárním tancům období pozdní renesance.

Termín konání: 19. – 24. července 2021
Místo konání: Sedlčany

Lektorka: Hana Tillmanová

K taneční třídě:
Cílem kurzu je poskytnout účastníkům orientaci v taneční rozmanitosti vrcholné renesance a osvojení tanců, které patři do repertoáru dobových bálů.
Kurz je určen hlavně zájemcům, kteří už s renesančním tancem jisté zkušenosti mají. Pamatujeme ale i na začátečníky, kterým se dostane nezbytných základů a jednodušších tanců.

Vyšlo dne 31.5.2021

Pradlenky... a ty další tři

Splendor solis, 1582, Pradleny

Občas jsem dostávala otázku asi tohoto znění:
Prosímtě, jak se mají správně tančit ty čtyři bránly, jak jsou tam ty pradlenky, a ty další, co si nemůžu vzpomenout... a jak jdou správně po sobě?

Otázka bývala motivována přesvědčením, že tyto čtyři bránly neoddělitelně patří k sobě, a že to tak zapsal už sám Arbeau. A jak už to tak v životě chodí, něco pravdy na tom je, a zároveň je to všechno trochu jinak.

Vyšlo dne 26.5.2020

Renesanční taneční v Sedlčanech 2020

Akce, která se koná v termínu pondělí 20.7.2020 až sobota 25.7.2020

Týdenní kurz věnovaný populárním tancům období pozdní renesance.

Termín konání: 20. – 25. července 2020
Místo konání: Sedlčany

Lektorka: Hana Tillmanová

K taneční třídě:
Cílem kurzu je poskytnout účastníkům orientaci v taneční rozmanitosti vrcholné renesance a osvojení tanců, které patři do repertoáru dobových bálů.
Kurz je určen hlavně zájemcům, kteří už s renesančním tancem jisté zkušenosti mají. Pamatujeme ale i na začátečníky, kterým se dostane nezbytných základů a jednodušších tanců.

Vyšlo dne 15.3.2020

Cassandra

Cassandra v provedení tanečního spolku Trinité, slavnosti v Rakovníku, 2002

Pokud znáte Arbeuaovu verzi prolamovaného bránlu Cassandra, zapsanou v Orchésographii, možná se vám na obrázku nebude něco pozdávat. Osoby nejsou v kroužku, pohybují se sice stranou, ale dámy jsou ve výskoku. To přece v Arbeauově zápisu Casandry není. Tak co to má znamenat?

Pamětníci asi budou vědět.

Vyšlo dne 13.3.2020

O dnešních možnostech rekonstrukce tanců Cinquecenta

Vyobrazení k tanci Bassa Imperiale (Negri, Nuove Inventioni di Balli)

Přestože popisy tanců ve sbírkách Fabritia Carosa a Cesara Negriho jsou velmi návodné a podrobné, představa, že lze podle nich tance zrekonstruovat zcela přesně tak, jak se tančily za života autorů, je dosti iluzorní. Tyto popisy nebyly a nejsou určeny těm, kteří styl ani tance neznají vůbec a chtějí se je naučit. Byly určeny znalcům – buď jako podpora paměti pro připomenutí toho, co se naučili v tanečních lekcích, nebo jako upozornění na často pozorované chyby a rady, jak se jich vystříhat. Neméně iluzorní je předpoklad, že existuje jeden jediný správný výklad tance a že rekonstrukce musí přinést jediný správný výsledný tvar tance.

Proč tomu tak je?

Vyšlo dne 5.11.2019

Střípek italské renesance

Akce, která se koná v termínu sobota 7.12.2019

Komponovaný pořad s hudbou, zpěvem a tancem z doby kolem roku 1600. Večírek na dvoře italského šlechtice, který se ve společnosti svých přátel věnuje běžným kratochvílím, jako jsou hudba, zpěv, tanec, ale i dvoření a drobné pletky.

Sobota 7. prosince 2019 v 19:30 až 20:30
Lichtenštejnský palác – sál Bohuslava Martinů, Malostranské náměstí 13, Praha 1 – Malá Strana

Při vystoupení je dbáno na stylovou čistotu ať už bohatých renesančních kostýmů a hudebních nástrojů, tak i  dobové interpretace hudby a tance. Vše je situováno na italský šlechtický dvůr přelomu 16. a 17. století. Zazní díla C. Monteverdiho, G. Cacciniho, G. Frescobaldiho a dalších, tančit se bude podle sbírek italských tanečních mistrů F. Carosa a C. Negriho.

Vyšlo dne 28.5.2018

Chvála bláznivých panen

V biblickém příběhu se bláznivým nebo též pošetilým pannám dostalo za jejich nemoudré počínání odsudku a zatracení. Je ale třeba přiznat, že tyto děvy prokázaly renesančnímu tanci velikou službu, stejně jako malíři, kteří je si je vybrali za námět.

Bláznivé panny dělají (z dobového hlediska) bláznivé a pošetilé věci, ty ale dnešní zájemci o historický tanec shledávají dosti atraktivními. Takže ony děvy, kromě toho, že nehlídají olej v lampičce, také mastí karty, pijí víno, nosí zdobné oděvy zdůrazňující jejich půvaby, hrají na hudební nástroje, a... ó hrůzo, to ještě není vše... Dokonce i tančí a zvedají sukně tak vysoko, nestydy, že ukážou i boty!

A to je něco, co dnešní historické tanečnice velmi zajímá: jak vypadaly parádní renesanční taneční botky?

Vyšlo dne 10.3.2018

Renesance Opočno 2018

Akce, která se koná v termínu pondělí 20.8.2018 až sobota 25.8.2018

Šestý ročník festivalu Renesance Opočno, který zahrnuje jednak tradiční vícedenní taneční a hudební workshop (formou hudebního projektu) a také řadu koncertů a doprovodných akcí.

Taneční třída pod vedením Hany Tillmanové se zaměří především na typické formy tanců alžbětinské Anglie. Práce v taneční třídě bude stejně jako v předchozích ročnících koncipována jako „malotřídka“, tedy způsobem, který bere ohled na zájemce různých stupňů pokročilosti, od začátečníků až po tanečníky velmi zkušené.

Hudební třída pod vedením Vladimíra Maňase bude již jako tradičně věnována hudebnímu projektu z období renesance. K účasti jsou zváni zpěváci i instrumentalisté – hráči na violy da gamba, violy da braccio, renesanční zobcové flétny, historické strunné a klávesové nástroje.

Vyšlo dne 9.11.2017

Podoby a příběhy – portréty renesanční šlechty (výstava)

Akce, která se koná v termínu pátek 13.10.2017 až neděle 4.3.2018

Výběr z dochovaných renesančních portrétů ze sbírek českých a moravských hradů a zámků. Medailonky věnované mnohým slavným rodům přibližují osobnosti české a moravské aristokracie doby renesance, protestantské i katolické a jejich životních příběhy. České a moravské šlechtické rody připomenou heraldické a genealogické památky, archiválie, předměty uměleckého řemesla. Vystavené soubory rozšiřují také vybrané renesanční portréty, které do zámeckých sbírek přinesly aristokratické rody usazené v Čechách a na Moravě v pozdějších staletích.

Doba konání: od 13. října 2017 do 04. března 2018
Místo konání: Šternberský palác, Hradčanské náměstí

Další podrobnosti najdete zde.

Vyšlo dne 26.3.2017

Renesance Opočno 2017

Akce, která se koná v termínu pondělí 21.8.2017 až sobota 26.8.2017

Pátý ročník festivalu Renesance Opočno, který zahrnuje jednak tradiční vícedenní taneční a hudební workshop (formou hudebního projektu) a také řadu koncertů a doprovodných akcí.

Taneční třída pod vedením Hany Tillmanové se zaměří především na francouzský styl, pro zpestření přidáme několik oblíbených tanců z anglického stylu old country dances. Náplň třídy bude koncipována tak, aby vyhověla zájemcům různých stupňů pokročilosti, nabídka francouzských renesančních tanců je pestrá a poskytuje jednoduché zábavné tance pro začátečníky i náročnější kousky pro tanečníky zkušenější.

Hudební třída pod vedením Jakuba Kydlíčka se bude věnovat jedné z nejvýznamnějších melodií přelomu 15. a 16. století – písni Fortuna desperata a různým podobám jejího ztvárnění, především pak vrcholné formě mše Missa Fortuna desperata. K účasti jsou tak kromě zpěváků zváni hráči na violy da gamba, violy da braccio, renesanční zobcové flétny, historické drnkací a klávesové nástroje.

Vyšlo dne 18.7.2016

Krása detailu

Jsou oděvy, které jsou natolik vypracované až přezdobené, že by bylo možno hodiny studovat pouze jednotlivé detaily, které v celkovém vyznění mohou působit až překomplikovaně a vzájemně se rušit. Nákladně provedená róba královny Alžběty, s broží pelikána, podle nějž dostal portrét jméno, je toho názorným příkladem.

Vyšlo dne 13.6.2016

Cranach ze všech stran (výstava)

Akce, která se koná v termínu středa 22.6.2016 až neděle 22.1.2017

Která z tanečnic zabývajících se obdobím renesance nestrávila hodiny prohlížením reprodukcí děl Lucase Cranacha?

Výstava ve Šternberském paláci nabízí unikátní díla německého renesančního malíře a jeho okruhu, seznámí s nejnovějšími objevy týkajícími se nejcennějších děl Národní galerie a zároveň představí Cranachovu dílnu jako výborně organizovanou jednotku s precizními pracovními postupy.

22. června 2016 bude výstava slavnostně zahájena, předpokládaný termín ukončení bude v lednu následujícího roku.
Otevírací doba: 10:00-18:00 (denně mimo pondělí)

Další podrobnosti na stránkách Národní galerie.