Vyšlo dne 21.9.2015
Nástroje vznešenosti
Hudební nástroje můžeme klasifikovat z více hledisek – podle způsobu hraní, doby vzniku, použitého materiálu... Odtud je už jen krůček k žertíkům typu: "Hudební nástroje dělíme na hořlavé a nehořlavé."
Instrumenty lze třídit i podle účelu, k němuž jsou určeny; jsou-li účely vznešené a ušlechtilé, přenáší se tyto vlastnosti i na užívané hudební nástroje.
Spolehlivým měřítkem ušlechtilosti hudebního nástroje v období renesance a baroka je patronka hudby, svatá Cecilie. S dudami, píšťalkou či tamburinou ji nepotkáte, leda by jí ten šunt ležel u nohou v prachu:
Světice je hoden pouze nástroj, který stojí v hierarchii hodně vysoko. Nejčastěji proto bývá zobrazována s varhanami:
Ale podařilo se mi ji najít i s jinými nástroji. S loutnou:
A dokonce i s houslemi!
Housle (známé od 16. století a dlouho považované za nástroj taneční hudby) jsou však v rukou muzikální světice přece jen trochu riskantní, takže je tvůrci zobrazili s jistou opatrností: jednak je Cecilie drží jako nástroj violového typu a jednak autoři využili další pojistky vznešenosti – anděla a varhany.
Rubriky: Alegorie, Baroko, Hudba, Ikonografie, Renesance
Přidat komentář