Zobrazena rubrika Renesance

Vyšlo dne 15.3.2020

Cassandra

Cassandra v provedení tanečního spolku Trinité, slavnosti v Rakovníku, 2002

Pokud znáte Arbeuaovu verzi prolamovaného bránlu Cassandra, zapsanou v Orchésographii, možná se vám na obrázku nebude něco pozdávat. Osoby nejsou v kroužku, pohybují se sice stranou, ale dámy jsou ve výskoku. To přece v Arbeauově zápisu Casandry není. Tak co to má znamenat?

Pamětníci asi budou vědět.

Vyšlo dne 13.3.2020

O dnešních možnostech rekonstrukce tanců Cinquecenta

Vyobrazení k tanci Bassa Imperiale (Negri, Nuove Inventioni di Balli)

Přestože popisy tanců ve sbírkách Fabritia Carosa a Cesara Negriho jsou velmi návodné a podrobné, představa, že lze podle nich tance zrekonstruovat zcela přesně tak, jak se tančily za života autorů, je dosti iluzorní. Tyto popisy nebyly a nejsou určeny těm, kteří styl ani tance neznají vůbec a chtějí se je naučit. Byly určeny znalcům – buď jako podpora paměti pro připomenutí toho, co se naučili v tanečních lekcích, nebo jako upozornění na často pozorované chyby a rady, jak se jich vystříhat. Neméně iluzorní je předpoklad, že existuje jeden jediný správný výklad tance a že rekonstrukce musí přinést jediný správný výsledný tvar tance.

Proč tomu tak je?

Vyšlo dne 5.11.2019

Střípek italské renesance

Akce, která se koná v termínu saturday 7.12.2019

Komponovaný pořad s hudbou, zpěvem a tancem z doby kolem roku 1600. Večírek na dvoře italského šlechtice, který se ve společnosti svých přátel věnuje běžným kratochvílím, jako jsou hudba, zpěv, tanec, ale i dvoření a drobné pletky.

Sobota 7. prosince 2019 v 19:30 až 20:30
Lichtenštejnský palác – sál Bohuslava Martinů, Malostranské náměstí 13, Praha 1 – Malá Strana

Při vystoupení je dbáno na stylovou čistotu ať už bohatých renesančních kostýmů a hudebních nástrojů, tak i  dobové interpretace hudby a tance. Vše je situováno na italský šlechtický dvůr přelomu 16. a 17. století. Zazní díla C. Monteverdiho, G. Cacciniho, G. Frescobaldiho a dalších, tančit se bude podle sbírek italských tanečních mistrů F. Carosa a C. Negriho.

Vyšlo dne 28.5.2018

Chvála bláznivých panen

V biblickém příběhu se bláznivým nebo též pošetilým pannám dostalo za jejich nemoudré počínání odsudku a zatracení. Je ale třeba přiznat, že tyto děvy prokázaly renesančnímu tanci velikou službu, stejně jako malíři, kteří je si je vybrali za námět.

Bláznivé panny dělají (z dobového hlediska) bláznivé a pošetilé věci, ty ale dnešní zájemci o historický tanec shledávají dosti atraktivními. Takže ony děvy, kromě toho, že nehlídají olej v lampičce, také mastí karty, pijí víno, nosí zdobné oděvy zdůrazňující jejich půvaby, hrají na hudební nástroje, a... ó hrůzo, to ještě není vše... Dokonce i tančí a zvedají sukně tak vysoko, nestydy, že ukážou i boty!

A to je něco, co dnešní historické tanečnice velmi zajímá: jak vypadaly parádní renesanční taneční botky?

Vyšlo dne 10.3.2018

Renesance Opočno 2018

Akce, která se koná v termínu monday 20.8.2018 až saturday 25.8.2018

Šestý ročník festivalu Renesance Opočno, který zahrnuje jednak tradiční vícedenní taneční a hudební workshop (formou hudebního projektu) a také řadu koncertů a doprovodných akcí.

Taneční třída pod vedením Hany Tillmanové se zaměří především na typické formy tanců alžbětinské Anglie. Práce v taneční třídě bude stejně jako v předchozích ročnících koncipována jako „malotřídka“, tedy způsobem, který bere ohled na zájemce různých stupňů pokročilosti, od začátečníků až po tanečníky velmi zkušené.

Hudební třída pod vedením Vladimíra Maňase bude již jako tradičně věnována hudebnímu projektu z období renesance. K účasti jsou zváni zpěváci i instrumentalisté – hráči na violy da gamba, violy da braccio, renesanční zobcové flétny, historické strunné a klávesové nástroje.

Vyšlo dne 9.11.2017

Podoby a příběhy – portréty renesanční šlechty (výstava)

Akce, která se koná v termínu friday 13.10.2017 až sunday 4.3.2018

Výběr z dochovaných renesančních portrétů ze sbírek českých a moravských hradů a zámků. Medailonky věnované mnohým slavným rodům přibližují osobnosti české a moravské aristokracie doby renesance, protestantské i katolické a jejich životních příběhy. České a moravské šlechtické rody připomenou heraldické a genealogické památky, archiválie, předměty uměleckého řemesla. Vystavené soubory rozšiřují také vybrané renesanční portréty, které do zámeckých sbírek přinesly aristokratické rody usazené v Čechách a na Moravě v pozdějších staletích.

Doba konání: od 13. října 2017 do 04. března 2018
Místo konání: Šternberský palác, Hradčanské náměstí

Další podrobnosti najdete zde.

Vyšlo dne 26.3.2017

Renesance Opočno 2017

Akce, která se koná v termínu monday 21.8.2017 až saturday 26.8.2017

Pátý ročník festivalu Renesance Opočno, který zahrnuje jednak tradiční vícedenní taneční a hudební workshop (formou hudebního projektu) a také řadu koncertů a doprovodných akcí.

Taneční třída pod vedením Hany Tillmanové se zaměří především na francouzský styl, pro zpestření přidáme několik oblíbených tanců z anglického stylu old country dances. Náplň třídy bude koncipována tak, aby vyhověla zájemcům různých stupňů pokročilosti, nabídka francouzských renesančních tanců je pestrá a poskytuje jednoduché zábavné tance pro začátečníky i náročnější kousky pro tanečníky zkušenější.

Hudební třída pod vedením Jakuba Kydlíčka se bude věnovat jedné z nejvýznamnějších melodií přelomu 15. a 16. století – písni Fortuna desperata a různým podobám jejího ztvárnění, především pak vrcholné formě mše Missa Fortuna desperata. K účasti jsou tak kromě zpěváků zváni hráči na violy da gamba, violy da braccio, renesanční zobcové flétny, historické drnkací a klávesové nástroje.

Vyšlo dne 18.7.2016

Krása detailu

Jsou oděvy, které jsou natolik vypracované až přezdobené, že by bylo možno hodiny studovat pouze jednotlivé detaily, které v celkovém vyznění mohou působit až překomplikovaně a vzájemně se rušit. Nákladně provedená róba královny Alžběty, s broží pelikána, podle nějž dostal portrét jméno, je toho názorným příkladem.

Vyšlo dne 13.6.2016

Cranach ze všech stran (výstava)

Akce, která se koná v termínu wednesday 22.6.2016 až sunday 22.1.2017

Která z tanečnic zabývajících se obdobím renesance nestrávila hodiny prohlížením reprodukcí děl Lucase Cranacha?

Výstava ve Šternberském paláci nabízí unikátní díla německého renesančního malíře a jeho okruhu, seznámí s nejnovějšími objevy týkajícími se nejcennějších děl Národní galerie a zároveň představí Cranachovu dílnu jako výborně organizovanou jednotku s precizními pracovními postupy.

22. června 2016 bude výstava slavnostně zahájena, předpokládaný termín ukončení bude v lednu následujícího roku.
Otevírací doba: 10:00-18:00 (denně mimo pondělí)

Další podrobnosti na stránkách Národní galerie.

Vyšlo dne 23.5.2016

Povězte mi, co vidíte...

Když dva dělají totéž, není to vždy to vždy totéž. A pokud se dva dívají na stejný obraz, se skutečně velkou pravděpodobností se můžete spolehnout na to, že každý z nich uvidí zcela odlišné věci.

Vyšlo dne 9.5.2016

Nestůjte jako sochy!

Fabritio Caroso ve své druhé sbírce Nobiltà di Dame z roku 1600 značně rozvinul své úvahy o tanci ve zjevné snaze dovést toto umění k větší dokonalosti. Pamatoval přitom i na situace "mimo tanec", takže najdeme i doporučení adeptkám tanečního umění, jak si mají počínat při tanci tehdy, kdy tančí pouze jejich partner a na ně přijde řada až za chvíli.
A přestože dámy v tuto chvíli "nic nedělají", taneční mistr je nabádá, aby v takových situacích nezůstaly zcela nehybné a nevypadaly tedy jako sochy.

Vyšlo dne 25.4.2016

Venuše a její děti

Z hlediska astrologie, vysoce uznávané a ceněné ještě v období renesance, patří pod Venušinu vládu vše, co je spojeno s krásou, harmonií a láskou. Venuše je proto patronkou krásných žen, milenců a všech, kteří pěstují krásná umění – včetně hudebníků a tanečníků.

Hans Sebald Beham, Venuše (z cyklu Sedm planet)

Vyšlo dne 11.4.2016

Vzhůru na trh!

Už tu před časem byla řeč o tom, že vyobrazení tance můžeme najít i na obrazech, které svým názvem k tanci vůbec neodkazují. Typickým příkladem jsou ty, jejichž námětem jsou trhy. Překvapivé?

Isaac Claesz van Swanenburg (1537-1624), Vlámský trh

Vyšlo dne 7.4.2016

Renesance Opočno 2016

Akce, která se koná v termínu monday 22.8.2016 až saturday 27.8.2016

Čtvrtý ročník projektu Renesance Opočno, v němž tradičně vyučuji tance vrcholné renesance a raného novověku.

Taneční třída se bude i letos věnovat tancům francouzským, anglickým a italským, bude však více zaměřena na pokročilejší zájemce, kteří zvládli alespoň základy italského stylu Cinquecento. Novinkou letošního ročníku bude např. renesanční gavota.

Účastníkům kurzu se letos nabízí pestřejší program doplněný odbornými přednáškami, koncerty a neformálními hudebně-tanečními večírky v ulicích Opočna, a tak jako v předchozích ročnících jim bude dopřána jedinečná možnost zatančit si v rámci slavnostního koncertu v úžasném prostředí zámeckého nádvoří.

Termín konání: 22. - 27. srpna 2016
koncert s vystoupením taneční třídy: sobota 27. srpna 2016, v 18:00 a 20:00.

Podrobnosti o taneční třídě najdete zde: http://renesance.opocno.cz/kurz-tance/
možnost přihlášení je dostupná zde: Jak se přihlásit.

Vyšlo dne 14.3.2016

V rukavičkách

Napadlo vás někdy pořídit si k tanečnímu kostýmu rukavičky? V současné době se s nimi ve sféře historického tance nesetkáváme (s výjimkou období empíru a 19. století, kde jsou naprosto povinné), ale i v době renesance to byl, alespoň podle svědectví ikonografických a tanečních pramenů, doplněk naprosto běžný.

Vyšlo dne 29.2.2016

Odsuzovaný a zatracovaný

Savonarola na kazatelně

Kdo? Samozřejmě tanec.
Nemíval to v minulosti v křesťanském prostředí jednoduché. Jedněmi sice oblíben, milován a s chutí provozován, jinými, jejichž slovo mělo ovšem velkou váhu, naopak kritizován a hanoben jako činnost slušného člověka nehodná. Ne nadarmo ještě ve druhé polovině 16. století začínaly některé taneční traktáty, včetně Arbeauovy Orchésographie, úvahami o vhodnosti tance a jeho obhajobou. Bylo třeba vytvořit protiváhu, protože mravokárně odsuzujících textů bylo napsáno a vysloveno opravdu hodně.

Vyšlo dne 15.2.2016

Copy poněkud jinak

Copy bývají oblíbenou součástí historických a historizujících účesů. Jsou zaručeně dobové, spolehlivě zkrotí i hladké a nepoddajné vlasy, pokud jsou dost dlouhé. Do lidového prostředí lze nechat prostý jednoduchý spuštěný cop, pro větší parádu se dají různě omotávat kolem hlavy, proplétat s volnými prameny vlasů do umných uzlů a kombinovat se stuhami, perlami a květinami... To všechno asi znáte.

Vyšlo dne 1.2.2016

In taberna quando sumus...

... aneb hospodské scény.

Odlehčené téma při masopustu... Moc povídání ale dnes nečekejte, co také dodat k tak srozumitelnému a běžnému námětu? Už středověký text z Carmina Burana má zcela jasno a vyjmenovává tři nejdůležitější činnosti, které se po hospodách provozují: hazard, pití a nevázaný život. Následující staletí pak přidala bohatý obrazový materiál.

Vyšlo dne 18.1.2016

Držet sukni povoleno!

Když jsem tu před časem přiznala svou osobní taneční úchylku, totiž že nemám ráda přidržování sukní při tanci, zároveň jsem také napsala, že za určitých okolností sukni přizvednout možné je.

Pojďme se tedy podívat alespoň na několik dobových obrazových ukázek, jak správně na to.

Hieronymus Francken ml., Společnost při tanci (ca1610)

Vyšlo dne 4.1.2016

Earl of Essex

Earl z Essexu "propůjčil" svůj titul jednomu z velmi populárních historických tanců: Earl of Essex Measure. Je to tanec s konkrétní choreografií, který měl poměrně dlouhou životnost: byl prakticky provozován dobrých sto let, přinejmenším na slavnostech londýnských právnických kolejí.