Vyšlo dne 2.8.2021
Kráska a zvíře
Krásná dáma a zvířecí mazlíček, spojení, které malíři zobrazovali v historii dosti často. Zvěřinec to byl nanejvýš rozmanitý, nejslavnější, i když nikoli nejtypičtější, je asi Leonardovův portrét Cecilie Gallerani, dnes uložený v Krakově, známý jako Dáma s hranostajem.
Mohl to být i ptáček, pěkně se vyjímal třeba papoušek.
Je-li následující zpráva pravdivá, projevily nebývalou originalitu dámy španělské, aniž by přitom musely utrácet za exotické živočichy. Nechme promluvit Čeňka Zíbrta:
" ... největší tyranka a při tom i pošetilá třeštilka je bezpochyby — moda. Jakých nesmyslů tato panovnice často vyvedla, viděti na př. z toho, že r. 1679 španělské dámy jinak do společnosti nechodily, nežli s malým selátkem čili podsvinčetem na rukou. I k tanci je s sebou nosily, a když musely s tanečníkem do kola, nechaly ta roztomilá zvířátka po sále běhati, tak že se jich rochání pak lahodně s taneční hudbou mísilo." 1)
Ikonograficky to bohužel doložit nemohu. Ledaže by...?
Ale ne, to je přece pes. Určitě pes. Ostatně ani století a původ dámy neodpovídají. Určitě pes.
Kočky ale v minulosti vůbec nebyly oblíbené jako dnes, lidé je příliš rádi neměli a spíš je trápili; proto je výše uvedený obraz dost výjimečný. Častěji se našly veverky, opičky a psíci vyšlechtění tak, že si často nejste jistí, jestli to není nějaká ta vyhynulá veverka.
A na závěr portrét dámy, která se o téma dovedla rozhodně opřít:
1) Čeněk Zíbrt, Jak se kdy v Čechách tancovalo, 1895, s. 259, s odvoláním na:
Tylův Pražský posel, Sbírka užitečného i kratochvilného čtení, v Praze,1846, I. str. 86.
Rubriky: Ikonografie, Osobnosti
Přidat komentář